In april 2020 hebben bewoners van Durgerdam een uitgebreide nieuwsbrief per post ontvangen. In deze nieuwsbrief staat het participatieproces tot nu kort samengevat en er wordt stapsgewijs vooruitgeblikt. Daarnaast wordt de stand van zaken rondom oplossingen voor de waterveiligheid en de inrichting van de openbare ruimte toegelicht.

Waterveiligheid

Eerder werd al bekend dat de uitgangspunten in het Integraal Ruimtelijk Programma Durgerdam niet voldoende toereikend zijn voor de benodigde hoogte van de dijk. Dit geldt voor het westeinde en een klein gedeelte bij de haven. Daarnaast leek, door een specifieke technische toepassing (de restbreedtebenadering), het vraagstuk rondom macro-instabiliteit opgelost. Nu blijkt uit de nadere analyse dat deze oplossing alsnog onvoldoende stabiliteit biedt. Tot slot hebben de autonome zakkingen van (een aantal) woningen langs de dijk hebben invloed op hoe de dijk vormgegeven kan worden.

Openbare ruimte

Op basis van overleg met de werkgroep openbare ruimte heeft gemeente Amsterdam een overzichtstekening gemaakt. In deze tekening zijn details uitgewerkt met parkeerplaatsen, passeerplekken, het trottoir en de rijweg. Er wordt nu gewerkt aan een aantal varianten op hoe de rijweg, parkeervakken en het trottoir aangelegd kunnen worden. In mei wordt de tekening met de varianten voorgelegd aan de werkgroep. Daarna worden de plannen gedeeld met de bewoners. We willen het liefst een presentatie met ruimte voor vragen en eventueel het bespreken van keuzes: we gaan kijken wat hier de mogelijkheden voor zijn.

Bekijk de complete nieuwsbrief.