Dijkversterking Den Oever-Den Helder

De Wieringer Zeewering, Amsteldiepdijk en Balgzanddijk beschermen ruim 1,2 miljoen Noord-Hollanders tegen hoogwater. Op sommige plekken voldoen ze niet meer aan de nieuwste veiligheidseisen. Daarom werkt het hoogheemraadschap aan een dijkversterking. Het ontwerp is inmiddels klaar en er is een ontwerp-projectbesluit met een milieueffectrapport (MER) opgesteld. Hierin staat hoe de versterking wordt aangepakt en wat de gevolgen zijn voor de omgeving.

Uitnodiging spreekuren

Van 24 oktober 2025 tot en met 4 december 2025 liggen het ontwerp-projectbesluit, het milieueffectrapport (MER) en de ontwerp-omgevingsvergunningen voor de dijkversterking Den Oever – Den Helder ter inzage.  

Om vragen te beantwoorden over de plannen en vergunningen organiseren we twee spreekuren.  

Inloop in het Dorpshuis Westerland

Datum: Dinsdag 4 november 
Tijd: 16:00 – 21:00 uur 
Locatie: Dorpshuis Westerland, Westerlanderweg 61, 1778 KM Westerland 

Digitaal spreekuur

Datum: Woensdag 19 november 
Tijd: 19:00 – 21:00 uur 
Locatie: Online via Microsoft Teams: 

Deelnemen aan het digitale spreekuur 

Wat ligt er ter inzage? 

Tijdens de inzageperiode kunt u reageren op: 

  • het ontwerp-projectbesluit voor de dijkversterking;
  • de milieueffectrapportage (MER);
  • de ontwerp-omgevingsvergunningen:
    • Omgevingsplanactiviteit uitvoeren van werken (gemeente Hollands Kroon is bevoegd gezag;
    • Omgevingsplanactiviteit bouwen (gemeente Hollands Kroon is bevoegd gezag);
    • Wateractiviteit (Rijkswaterstaat is bevoegd gezag);
    • Natura 2000-activiteit (Provincie Noord-Holland, uitbesteed aan de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord is bevoegd gezag);
    • Flora- en fauna-activiteit (Provincie Noord-Holland, uitbesteed aan de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord.  

Waar kunt u de stukken vinden? 

De documenten zijn vanaf 24 oktober digitaal beschikbaar via:  

U kunt de stukken ook fysiek inzien:

  • bij Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, Stationsplein 136, Heerhugowaard (alleen op afspraak via 072 - 582 8282 of per e-mail naar dijkversterkingdodh@hhnk.nl, onder vermelding van zaaknummer 1092901);
  • bij Provincie Noord-Holland, Houtplein 33, Haarlem (alleen op afspraak via 023 – 514 4440 of per e-mail naar info.div@noord-holland.nl, onder vermelding van zaaknummer 1092901). 

Hoe kunt u reageren? 

U kunt een zienswijze indienen op drie manieren: 

  • Digitaal - stuur een e-mail naar post@noord-holland.nl   
  • Per post naar:
    Gedeputeerde Staten van Noord-Holland 
    Postbus 3007 
    2001 DA Haarlem
  • Mondeling – per telefoon of op het kantoor van de provincie (na het maken van een afspraak daarvoor via 023 - 514 44 40 of mail naar info.div@noord-holland.nl

Vermeld de volgende gegevens in uw zienswijze: 

  • het onderwerp: ‘Gecoördineerde procedure/ontwerp-projectbesluit Dijkversterking Den Oever - Den Helder’;
  • zaaknummer: 1092901;
  • over welk ontwerpbesluit uw zienswijze gaat;
  • de datum waarop u reageert;
  • uw naam en adresgegevens;
  • wat u vindt van de ontwerp vergunningen. Bijvoorbeeld of er naar uw mening onjuistheden in staan of dat er zaken en/of belangen over het hoofd worden gezien. Ook kunt u aangeven hoe deze besluiten uw eigen belangen raken en waarom. Natuurlijk kunt u ook andere relevante zaken naar voren brengen. 

Voor informatie over de inhoud of de procedure, kunt u terecht bij provincie Noord-Holland. Bel 023-514 44 40 of mail naar info.div@noord-holland.nl onder vermelding van zaaknummer 1092901. 

Wat gebeurt er daarna? 

Iedereen die een zienswijze indient, krijgt een bevestiging en later ook bericht over de reactie daarop en de definitieve besluiten. Daarna is er de mogelijkheid om in beroep te gaan bij de Raad van State. 

Belanghebbenden mogen ook beroep instellen zonder eerst een zienswijze te hebben ingediend, al is het wel aan te raden om dat wel te doen. Voor niet-belanghebbenden geldt: zij kunnen alleen beroep instellen als ze een zienswijze hebben ingediend, of als ze daar een goede reden voor hadden om dat niet te doen. Let op: je kunt alleen beroep doen op regels die jouw belang beschermen. 

Vooruitblik op de uitvoering 

In de tussentijd starten we met de voorbereiding van de dijkversterking. Zo zorgen we ervoor dat we, zodra het kan, buiten aan de slag kunnen. De werkzaamheden starten naar verwachting in 2028 en worden in ongeveer drie jaar uitgevoerd. 

Waterveiligheid opgaven

FaalmechanismeBeschrijving faalmechanisme

Balgzanddijk

Amsteldiepdijk

Wieringer Zeewering 

Stabiliteit binnenwaarts (STBI)De dijk is niet stabiel genoeg om weerstand te bieden bij hoogwater. Hierdoor kunnen delen van de dijk aan de landzijde afschuiven, waardoor de dijk bezwijkt. 

3,65 km

Asfaltbekleding wateroverdrukken (ASP)Bij hoogwater stijgt de grondwaterstand in de dijk. Wanneer de waterstand buiten het dijklichaam snel daalt kan de waterstand in de dijk zorgen voor een grote druk vanuit de binnenkant van de dijk tegen de onderkant van de bekleding. Als de asfaltbekleding niet voldoende tegendruk kan bieden bezwijkt de dijk. 

1,60 km

2,24 km

Zetsteenbekleding (ZST)Door golven en stroming kunnen de verschillende lagen zetsteen beschadigen. Wanneer de onderlaag erodeert kan de dijk bezwijken.

3,25 km

Grasbekleding (GEBU)De grasbekleding op het buitentalud kan eroderen vanwege belasting door golfklappen of door golfoploop.

0,5 km

Asfaltbekleding golfklappen (AKG)Door herhaaldelijke golfklappen op de asfaltbekleding kunnen scheuren in het asfalt ontstaan en kan de dijk bezwijken. 

1

,6 km

Dijkversterkingsmaatregelen toegelicht per dijk

Balgzanddijk

Binnenzijde

Om de stabiliteit van de dijk te verbeteren, wordt er een langsconstructie geplaatst aan de binnenzijde (kant Balgzandkanaal) over een lengte van 3,65km. Deze wand gaat 12 tot 30 meter diep de grond in en bevat regelmatig openingen om het grondwater goed te laten doorstromen.

Buitenzijde 

De onderste rand van de bestaande asfaltlaag wordt vervangen door zetsteen. Deze nieuwe bekleding komt 1,5 tot 2,5 meter hoger te liggen. Onder het zetsteen komen lagen van steenslag, geotextiel en een dikke kleilaag, die samen zorgen voor betere bescherming tegen golfslag en waterdruk.

Amsteldiepdijk

Op de Amsteldiepdijk en een stuk van de Balgzanddijk wordt over een lengte van 2,24 kilometer de buitendijkse bekleding versterkt. Net als bij de Balgzanddijk wordt de onderste rand van het asfalt verwijderd en vervangen door zetsteen.

Wieringer Zeewering

Op de Wieringer Zeewering bestaat het dijkversterkingsontwerp uit het vervangen van de buitendijkse bekleding in drie vormen: vervangen zetsteenbekleding (sectie 3), aanbrengen opensteenasfalt (sectie 4), vervangen asfaltbekleding (sectie 5).

Over een lengte van 3,25 km wordt het huidige zetsteen vervangen door nieuw zetsteen. De huidige steenzetting bestaat uit basalton zuilen met een zuilhoogte van 35 cm. De basalton zuilen worden vervangen door zetsteen van dezelfde zuilhoogte (Basalton STS+). Op de nieuwe zetsteen wordt een ecotoplaag van lavasteen aangebracht. Hierdoor ontstaat er een ruw oppervlak die zorgt voor een betere hechtingsmogelijkheid voor flora en fauna. De uitstraling van de dijk blijft gelijk aan de huidige situatie. 

In vier delen van in totaal ongeveer 500 meter wordt de huidige grasbekleding vervangen door opensteenasfalt (OSA). Deze bekleding wordt verborgen aangelegd: de graszode en bovenste grondlaag worden verwijderd. Daaronder komt een laag geotextiel met daarop het opensteenasfalt (OSA) en boven op het OSA komt een leeflaag van 30 cm dik, waarin gras en kruiden kunnen groeien.

De nieuwe graslaag wordt ingezaaid met een kruidenrijk mengsel, passend bij het beheer van dijken door HHNK. Na de werkzaamheden blijft de dijk er groen en natuurlijk uitzien, vergelijkbaar met de huidige situatie.

In twee delen van in totaal 1,6 kilometer wordt de bestaande asfaltbekleding van de dijk gedeeltelijk vervangen. De bovenste laag (slijtlaag) wordt verwijderd en vervangen door een nieuwe laag waterbouwasfaltbeton (WAB), die wordt aangebracht op de bestaande fundering. Op de overgangen van asfalt naar gras op de kruin van de dijk worden grasbetontegels geplaatst. Deze tegels hebben openingen waar gras doorheen kan groeien. Dit zorgt voor extra stevigheid en een natuurlijke overgang naar de grasbekleding.

Contact

Woont u in de buurt van de dijkversterking Den Oever-Den Helder of bent u op een andere manier betrokken bij dit gebied? Via deze nieuwspagina blijft u op de hoogte van actuele ontwikkelingen rondom de dijkversterking.

Voor meer informatie over dit project kunt u contact opnemen met omgevingsmanager Britte Mussche op nummer 072 – 582 8282, dijkversterkingdodh@hhnk.nl of via het contactformulier.

Kennisgeving participatie

In dit dijkversterkingsproject in de Noordkop werken we volgens de richtlijnen van de Omgevingswet.  Daarom hebben we bij de start van de planuitwerkingsfase (begin mei 2021) de kennisgeving participatie gepubliceerd. Hierin hebben we aangegeven hoe en op welke momenten we de omgeving informeren en vragen mee te denken, met uiteindelijk als doel om samen tot een vastgesteld Projectbesluit te komen. 

Voorkeursalternatief

Het dagelijks bestuur heeft op 23 juni 2020 het voorkeursalternatief (VKA) voor de versterking van dit dijktraject vastgesteld. De best passende oplossing per dijkvak (Wieringer Zeewering, Balgzanddijk, Amsteldiepdijk) is hiermee bekend en deze kan nu verder in detail worden uitgewerkt.

Overzichtskaart met locaties dijkversterking Den Oever - Den Helder

Wat is er aan de hand?

Aan de buitenzijde van alle drie de dijktrajecten voldoet de bekleding, bestaande uit zetsteen, asfalt en gras, op grote delen niet. En langs het Balgzandkanaal is de dijk op bepaalde delen niet stabiel goed genoeg aan de binnenkant.

Hoe ziet het VKA eruit?

Tijdens de verkenningsfase hebben we samen met de omgeving een groot aantal verschillende mogelijke oplossingen bekeken voor alle drie de dijken. Het VKA bestaat uit:

  1. Op verschillende delen van de drie dijktrajecten versterken we de bekleding aan de buitenzijde. Het betreft asfalt-, gras en zetsteenbekleding.
  2. Van de Balgzanddijk verzwaren we op bepaalde delen de binnenteen van de dijk door een bestorting.

In de periode 2017-2019 hebben wij meerdere dijkavonden (bijeenkomsten) georganiseerd voor belanghebbenden, omwonenden en andere geïnteresseerden. Tijdens deze bijeenkomsten hebben wij onder andere mogelijke oplossingen voor de dijkversterking laten zien. Daarnaast hebben we een terugkoppeling gegeven op vragen en wensen die wij uit de omgeving hebben opgehaald. In het najaar van 2019 hebben wij de voorlopige keuze voor het voorkeursalternatief gepresenteerd. Het dagelijks bestuur heeft het voorkeursalternatief op 23 juni 2020 vastgesteld. Het voorkeursalternatief is samen met de omgeving ontworpen.

Werken aan een projectbesluit

Aan het einde van de planuitwerkingsfase legt het bestuur het ontwerp voor de dijkversterking vast in een projectbesluit. Dit besluit moet worden goedgekeurd door de Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland.

Waarom een kennisgeving?

De volgende projectfase, de planuitwerkingsfase, is gestart in 2021 en eindigt met een projectplan/projectbesluit. In deze fase wordt samen met de omgeving gewerkt aan de uitwerking en vormgeving van de het voorkeursalternatief (VKA). Deze fase is bepalend voor hoe de dijk er na de versterking uit komt te zien. Ook wordt in deze fase bekeken welke meekoppelkansen tot uitvoering kunnen worden gebracht. Doel van de aankondiging is u te informeren over de participatie tijdens de planuitwerkingsfase. Bekijk de volledige kennisgeving.

Meer informatie over de dijktrajecten

Wieringer Zeewering

De Wieringer Zeewering is het gedeelte dijk dat loopt vanaf Den Oever tot aan het Amstelmeer en is ruim 10 kilometer lang. De dijk wordt direct belast vanuit de Waddenzee. Het achterland is het voormalig eiland Wieringen en is voornamelijk van landelijke aard. Het voorland is de Waddenzee, een gebied met een hoge natuurwaarde. Langs de dijk bevinden zich plaatsen als Den Oever en Hippolytushoef.

Amsteldiepdijk en Balgzanddijk

De Amsteldiepdijk sluit aan op de Wieringer Zeewering en loopt tot aan de Van Ewijcksluis. De Balgzanddijk ligt in het verlengde hiervan en loopt verder tot aan de spuisluis bij Oostoever.

De dijken worden aan beide kanten ingesloten door water, aan de buitenzijde ligt de Waddenzee. De Amsteldiepdijk is in 1924 aangelegd als pilot voor de Afsluitdijk, waardoor aan de binnenzijde het Amstelmeer ontstond. Aan de binnenzijde van de Balgzanddijk ligt het Balgzandkanaal, een voor het hoogheemraadschap belangrijk afwateringskanaal. Op sommige plaatsen is er sprake van een voorlandkering, een dijkje vóór de dijk in zee. De Amsteldiepdijk en de Balgzanddijk zijn gezamenlijk circa 10 kilometer lang.