Dijkversterking Noordervaartdijk (sectie 2 Nauernasche Vaart West)
We werken samen met gemeente Zaanstad aan het versterken van de Noordervaartdijk (sectie 2 van het project Dijkversterking Nauernasche Vaart West).

Waar vindt het project plaats?
Sectie 2 beslaat het gedeelte van de Noordervaartdijk tussen de Taandijk en gemaal De Zwerver in de gemeente Zaanstad. Dit traject is onderdeel van het grotere project Nauernasche Vaart West, dat in totaal uit 9 secties bestaat langs de westzijde van de Nauernasche Vaart. De Noordervaartdijk is een veendijk langs het water waar zowel woonhuizen (landzijde) als woonboten en woonarken (waterzijde) aanwezig zijn.
Dit deel van de dijk langs de Nauernasche Vaart voldoet niet meer aan de wettelijke veiligheidseisen – hij is op delen te laag en onvoldoende stabiel. Door klimaatverandering en strengere normen is versterking noodzakelijk om ook in de toekomst waterveiligheid te garanderen. Eerdere inspecties wezen uit dat ingrijpen nodig is om dijkdoorbraken te voorkomen en de veiligheid van bewoners, bedrijven en recreanten te waarborgen.
Wat gaat er gebeuren?
In Noordervaartdijk ('sectie 2’ op het kaartje) wordt de dijk over de hele lengte versterkt en verbeterd om aan de veiligheidsnormen te voldoen. Op hoofdlijnen gaat het om de volgende maatregelen:
Dijkverhoging
De dijk wordt circa 20 cm verhoogd om weer op de vereiste hoogte te komen. Hierdoor sluit de dijk aan bij de landelijke normen voor waterveiligheid.
Waterzijde (boezemzijde)
Aan de kant van de Nauernasche Vaart – waar de woonboten en arken liggen – komt een nieuwe stalen damwand vóór de bestaande damwand te staan. Deze constructie versterkt de dijk aan de waterkant en voorkomt instabiliteit. De nieuwe damwand komt iets hoger te liggen dan de oude; eventuele oude betonnen randen zullen waarschijnlijk worden verwijderd en met grond afgedekt voor een nette afwerking. De stalen damwand komt alleen op de plekken waar woonschepen/arken liggen. Waar geen woonschepen liggen komt een onderwater talud en een steiger voor pleziervaartuigen.
Landzijde (polderzijde)
Aan de zijde van de woonhuizen wordt over de gehele lengte van de dijk een beschoeiing (kunststof damwand) aangebracht ter ondersteuning. Dit fungeert als grondkerende constructie om het dijklichaam stabiel te houden. Waar mogelijk wordt de dijk hier tevens verbreed met grond (een steunberm) om extra stabiliteit te geven – dit wordt per locatie bekeken en op maat ontworpen. Tevens worden alle huizen, woonboten- en arken aan en op deze dijk aangesloten op een nieuwe persrioolleiding (drukriolering). Bij elk huis komt een pompput die het afvalwater naar de persleiding pompt; de precieze plaatsing daarvan wordt in overleg met de bewoners bepaald.
Weg en inrichting
De weg boven op de dijk blijft bestaan en wordt iets verbreed naar ca. 3,50 meter. Dit verbetert de verkeersveiligheid en doorstroming voor bestemmingsverkeer. De weg houdt de status van fietspad met bestemmingsverkeer: het blijft dus een rustige weg voor aanwonenden, (brom)fietsers en bestemmingsverkeer. De aanwezige zwarte paaltjes die er nu staan, keren niet terug in het nieuwe ontwerp. De bestaande straatverlichting wordt teruggeplaatst en evenredig verdeeld, met toevoeging van enkele extra lichtmasten waar nodig voor de veiligheid.
Parkeren en openbare ruimte
Alle huidige parkeerplaatsen op de dijk komen terug na de herinrichting. Er wordt rekening gehouden met de gemeentelijke parkeernorm; dit betekent dat de huidige parkeerplekken 1 op 1 terugkomen en dat er wordt gekeken naar het asfalteren van enkele parkeerplekken die nu met matten zijn aangebracht. Plaatsen op de dijk die nu zijn voorzien van rijplaten of matten (bijvoorbeeld om te kunnen keren) worden waar mogelijk verhard of beter ingericht. Per locatie bekijkt men de mogelijkheden en wordt maatwerk geleverd. Daarnaast wordt de dijkkruin opnieuw ingericht in samenspraak met bewoners – te denken valt aan wandelpaden, bankjes of groenvoorziening boven op de dijk, waar de situatie dat toelaat.
Pleziervaart en voorzieningen
Op de plekken waar nu kleine pleziervaartuigen langs de waterkant liggen, wordt een aanlegsteiger in het water aangelegd. Hier kunnen bootjes in de toekomst veilig aanmeren in plaats van verspreid langs de oever te liggen. Momenteel lopen diverse vooronderzoeken (naar onder andere ecologie, bodemopbouw, kabels en leidingen, en de toestand van bomen in het gebied). De uitkomsten hiervan worden meegenomen in het definitieve ontwerp, zodat rekening wordt gehouden met natuurwaarden en technische aandachtspunten. Waar nodig worden beschermende maatregelen genomen tijdens de uitvoering (bijvoorbeeld planning buiten broedseizoenen of het ontzien van waardevolle bomen). HHNK en de gemeente Zaanstad zullen bewoners op de hoogte brengen van belangrijke resultaten uit deze onderzoeken.
Planning
De dijkversterking Noordervaartdijk bevindt zich in de planfase. In december 2024 is een eerste schetsontwerp aan de bewoners gepresenteerd. Op basis van alle input wordt het voorlopig en definitief ontwerp nu afgerond (verwacht eind 2025 gereed). Zowel het VO en ook op het DO kan een zienswijze worden ingebracht. Aansluitend doorlopen we de benodigde vergunningsprocedures bij zowel HHNK als de gemeente Zaanstad. Zodra de vergunningen zijn aangevraagd en verkregen, kan de aanbesteding voor een aannemer plaatsvinden.
Uitvoering
De start van de uitvoering staat voorlopig gepland voor eind 2026. Het werk wordt in meerdere fases uitgevoerd, met een totale duur van ongeveer anderhalf – twee jaar. Dat betekent dat – mits alles volgens plan verloopt – de dijkversterking in 2028 afgerond zal zijn. Voor de uitvoeringsfase is er een omgevingsmanager aangesteld die namens de gemeente Zaanstad en HHNK contact onderhoud met de directe omgeving, zoals met onder meer de bewoners en de eigenaren van de woonboten – en arken. Tijdens de uitvoeringsfase blijven HHNK en de gemeente Zaanstad (en de aannemer die de werkzaamheden gaat uitvoeren) regelmatig met de omgeving communiceren over de voortgang. Bewoners zullen actief worden geïnformeerd en betrokken bij relevante ontwikkelingen gedurende het hele proces.
Wat merkt u als bewoner?
De werkzaamheden zullen merkbare impact hebben op de directe omgeving. We zetten in op goede begeleiding en maatwerk om de hinder voor bewoners zoveel mogelijk te beperken, maar enig ongemak is onvermijdelijk. Hieronder lichten we de belangrijkste punten uit voor omwonenden aan zowel de waterzijde (woonboot- en ark bewoners) als de landzijde (huiseigenaren):
Toegang tot woning
Tijdens de bouw blijft uw woning of woonark bereikbaar, zij het soms via een alternatieve route of met tijdelijke voorzieningen. Voor bewoners aan de landzijde (huizen) geldt dat de woningen in principe te voet bereikbaar blijven. Tijdelijk is het mogelijk niet altijd toegestaan om met de auto, motor of scooter over de dijk tot aan huis te rijden. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar het gebruiken van het naastgelegen Stekelbaarspad als tijdelijke route voor langzaam verkeer indien nodig.
Toegang tot woonark
Voor bewoners op het water (woonboten/-arken) is toegang lastiger tijdens de uitvoering: alle woonboten- en arken in het werkgebied moeten tijdelijk worden verplaatst naar een andere ligplaats iets verderop in de vaart. Dit is nodig om de dijk vrij te maken voor de aanleg van de nieuwe damwand en ophoging. HHNK begrijpt dat dit ingrijpend is en zal er samen met de aannemer alles aan doen om deze tijdelijke verhuizing zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Tijdelijke ligplaatsen woonboten en -arken
Voor de circa 16 woonboten/arken op dit dijktraject worden tijdelijke ligplaatsen ingericht in de nabije omgeving op de Nauernasche Vaart. De exacte locatie is nog onderwerp van onderzoek. HHNK en de gemeente bekijken verschillende alternatieve locaties. Op de tijdelijke ligplaatsen worden alle basisvoorzieningen net als nu gegarandeerd: er komen aansluitingen voor water, elektriciteit en internet/TV. Deze voorzieningen worden door het project geregeld en brengen geen extra kosten voor de bewoners met zich mee. De periode op de tijdelijke plek zal naar verwachting maximaal enkele maanden bedragen, afhankelijk van hoe de aannemer het werk precies indeelt.
Verhuizen van de woonboten en -arken
Het verplaatsen (verslepen) en afmeren van de woonboten- en arken wordt gecoördineerd door een gespecialiseerd bedrijf, Bakker Maritiem Service. Deze partij heeft veel ervaring met het veilig verslepen van woonarken. Tevens zal er per woonboot en -ark een onafhankelijk inspectieplan worden gemaakt. Verzekering tijdens het verslepen wordt door het project centraal geregeld. U hoeft dus niet zelf voor de verzekering of de kosten van het verslepen zorg te dragen – dit is onderdeel van het project. Wel dienen de bewoners zelf bij hun verzekeringsmaatschappij de werkzaamheden ook aan te melden.
Situatie na terugplaatsing
Na voltooiing van de dijkversterking keren de woonboten terug naar hun definitieve ligplaats langs de vernieuwde dijk. Omdat de nieuwe stalen damwand voor de oude damwand komt, komen de boten per saldo iets dichter bij de walkant te liggen dan voorheen. De bestaande meerpalen in het water kunnen waarschijnlijk blijven staan. Wel moeten de inspecteurs van HHNK altijd langs de damwand kunnen lopen voor controle.
Tuintjes, bergingen en opstallen
Langs de dijk hebben sommige woonbootbewoners een klein tuintje, schuurtje, terras of parkeerplek in gebruik op de oever. HHNK en de gemeente Zaanstad gaan hierover persoonlijk in gesprek met de betrokken bewoners. Uitgangspunt is dat, als u een officieel huurcontract of vergunning heeft voor gebruik van de dijkstrook, u na de dijkversterking weer een vergelijkbare mogelijkheid krijgt op of bij de dijk. Heeft u momenteel geen formele toestemming (vergunning/huur) voor een dergelijke inrichting, dan wordt bekeken of dit binnen de regelgeving alsnog vastgelegd kan worden, bijvoorbeeld via een nieuwe (huur)overeenkomst.
Objecten op de dijk
Objecten op de dijk die tijdens de werkzaamheden weg moeten (bijv. vlonders, trapjes, bergingen) zullen tijdig worden gemeld. U krijgt vooraf bericht om zelf uw spullen weg te halen; lukt dat niet, dan kan de aannemer dit voor u doen. Na de werkzaamheden komt alles (mits toegestaan) terug op de dijk; de aannemer kan helpen bij het terugplaatsen, maar alleen als er een nieuwe overeenkomst of vergunning voor is afgegeven. Het project zal zorgdragen voor het opbergen van deze vlonders, trapjes en bergingen.
Hinder en overlast
Tijdens de bouw moet rekening gehouden worden met algemene overlast zoals bouwverkeer, geluidshinder, trillingen en mogelijk modder of stof. Om de overlast te beperken, is het voornemen om zoveel mogelijk met aan- en afvoer over het water te werken. Zwaar bouwmaterieel op de smalle veendijk zelf wordt liever vermeden vanwege de beperkte draagkracht (er geldt nu al een aslastbeperking van 5 ton, en die blijft in de toekomst gehandhaafd). Hierdoor zal de dijk gedurende de uitvoering niet continu door zwaar verkeer worden belast. Ondanks alle maatregelen zullen omwonenden de werkzaamheden merken. HHNK/gemeente Zaanstad en de aannemer stemmen de fasering zo veel mogelijk af om bereikbaarheid te waarborgen en proberen luidruchtige of hinderlijke werkzaamheden te clusteren. Heeft u specifieke zorgen of aandachtspunten (bijv. betreffende trillingen nabij uw pand), dan kunt u dit altijd bij de omgevingsmanager aangeven – we proberen waar mogelijk maatwerkoplossingen te bieden.
Inspraak en meedenken
Bewoners worden nadrukkelijk uitgenodigd om mee te denken tijdens de ontwerpfase. In december 2024, tijdens de bewonersbijeenkomst zijn al diverse reacties opgehaald. Er zijn nog een aantal mogelijkheden om te reageren zoals op het voorlopig ontwerp. Eventuele input over de inrichting van de dijk (zoals bankjes, groen of parkeerindeling) zijn welkom en kunnen in het ontwerp worden meegenomen waar haalbaar. Ook tijdens de uitvoeringsvoorbereiding zijn er één-op-één gesprekken gepland (later in 2025) om individuele wensen of zorgen door te nemen. Formeel kunt u bovendien bezwaar maken in het kader van de vergunningprocedure zodra de vergunningen ter inzage gaan. HHNK en de gemeente Zaanstad zullen de betrokkenen informeren over hoe en wanneer dit in zijn werk gaat, zodat u gebruik kunt maken van uw inspraakrecht.
Veelgestelde vragen
Wanneer begint het werk en hoelang gaat het duren?
De huidige planning voorziet in een start van de uitvoeringswerkzaamheden medio 2026, na afronding van ontwerp, vergunningen en aanbesteding. De dijkversterking zal ongeveer 1,5 - 2 jaar duren. Naar verwachting is het project aan de Noordervaartdijk eind 2027/begin 2028 afgerond. Houd er rekening mee dat deze planning indicatief is; onvoorziene omstandigheden (zoals langere vergunningsprocedures of tegenvallers bij de uitvoering) kunnen voor uitstel zorgen. Bewoners worden op de hoogte gehouden van belangrijke wijzigingen in de planning.
Waarom is deze dijkversterking nodig?
Uit wettelijke veiligheidschecks is gebleken dat de Noordervaartdijk op punten te laag en te instabiel is. Vooral de binnenwaartse stabiliteit (de sterkte van de dijk richting de landzijde) schiet tekort, wat kan leiden tot verzakking of zelfs bezwijken van de dijk bij hoge waterstanden. Om te voldoen aan de norm en om de omliggende polders blijvend te beschermen tegen water uit de Nauernasche Vaart, is versterking noodzakelijk. HHNK controleert regelmatig zijn dijken en grijpt in waar nodig om de veiligheid van inwoners te garanderen.
Wat verandert er aan de dijk (wordt hij hoger of breder)?
Ja, de dijk wordt ongeveer 20 cm verhoogd ten opzichte van de huidige situatie. Daarnaast wordt de bovenkant iets verbreed; de weg op de kruin krijgt straks een breedte van ca. 3,5 meter. Aan de waterkant (boezemzijde) komt een nieuwe stalen damwand net voor de oude oeverlijn. Aan de landkant komt over de hele lengte een kunststof beschoeiing (damwand) ter versterking. Visueel zal de dijk er na afloop vergelijkbaar uitzien als nu, zij het iets hoger. De weg blijft een rustig pad voor bestemmingsverkeer en (brom)fietsers. Er komen geen drempels of paaltjes terug op de rijbaan. Wel wordt de indeling boven op de dijk opgefrist; alle huidige voorzieningen (verlichting, parkeerplaatsen) komen terug en er wordt waar mogelijk nieuwe inrichting zoals bankjes of groen toegevoegd in overleg met de omgeving.
Komen er meer parkeerplaatsen op of langs de dijk?
Alle bestaande parkeerplekken op de dijk worden na de versterking weer aangelegd. Ook de mogelijkheid van oplaadpunten voor elektrische voertuigen wordt onderzocht en wordt meegenomen in de verdere planuitwerking. Tijdens de bouw kan het aantal parkeerplaatsen op de dijk tijdelijk verminderd zijn door de werken. Hierover maken we afspraken met de aannemer, bijvoorbeeld om eventuele alternatieve parkeerruimte aan te bieden.
Blijven onze huizen en woonboten en -arken bereikbaar tijdens de werkzaamheden?
Ja. Voor de woonhuizen aan de landzijde geldt dat ze zoveel mogelijk bereikbaar blijven, al kan het voorkomen dat u tijdelijk niet per auto of motor of per fiets tot op uw erf kunt komen. In zulke gevallen blijft lopen altijd mogelijk. De woonarken en -boten moeten tijdelijk worden verplaatst. U blijft echter gedurende die periode in uw eigen woonark en -boot wonen – zij het op een andere plek in de vaart. Er wordt gezorgd dat de tijdelijke locatie goed toegankelijk is (via loopbruggen of pontons) zodat u veilig aan boord kunt komen.. Zodra uw woonboot- en ark na afronding van de dijkversterking teruggeplaatst is op de definitieve locatie, is de normale bereikbaarheid hersteld.
Waar komen de woonboten en -arken te liggen tijdens de uitvoering?
De woonboten en -arken krijgen tijdelijke ligplaatsen iets verderop in de Nauernasche Vaart, buiten het directe werkgebied. De exacte locatie wordt in overleg bepaald; het voorkeursscenario is een rustige locatie met voldoende voorzieningen en sociale veiligheid. HHNK/Gemeente Zaanstad zoeken nu naar een alternatief. U wordt hierover geïnformeerd zodra er een geschikte locatie is aangewezen.
Hoe zit het met voorzieningen zoals water, stroom en internet op de tijdelijke ligplaats?
Die voorzieningen worden volledig geregeld door het project. Op de tijdelijke ligplaatsen komen aansluitingen voor drinkwater, elektra en gas, net als op uw vaste plek. Ook wordt gezorgd voor (telecom) voorzieningen zodat u televisie en internet kunt blijven gebruiken (de technische invulling daarvan wordt nog onderzocht, maar uitgangspunt is dat u aangesloten blijft op vergelijkbaar niveau als nu). De kosten van deze tijdelijke aansluitingen en het verplaatsen ervan worden door het project gedragen – u betaalt hier niets extra’s voor.
Wie gaat de woonboten en -arken verplaatsen en zijn daar risico’s aan verbonden?
HHNK/Gemeente Zaanstad besteden het verslepen van de woonboten- en arken uit aan een ervaren maritiem bedrijf (Bakker Maritiem Service) dat hierin is gespecialiseerd. Vooraf wordt elke woonboot en -ark geïnspecteerd en wordt een plan gemaakt om deze veilig los te maken, te transporteren en weer af te meren. Het verslepen zal bovendien met grote zorg en laag tempo gebeuren.
Hoe lang moeten we op de tijdelijke ligplaats blijven?
Zo kort mogelijk, maar reken op enkele maanden tot maximaal een jaar. De totale uitvoeringsperiode is circa 18 - 24 maanden, maar dit omvat ook werkzaamheden die uw boot niet direct raken. Het is de intentie om de woonarken – en boten alleen tijdens de strikt noodzakelijke bouwfase weg te halen en daarna direct terug te plaatsen. De precieze duur hangt mede af van de bouwplanning van de aannemer. HHNK/Gemeente Zaanstad zullen in het contract met de aannemer opnemen dat de tijdelijke verplaatsing tot het minimale benodigde wordt beperkt en dat de terugplaatsing zo snel als veilig mogelijk gebeurt zodra de dijk en kadeconstructie gereed zijn.
Wat gebeurt er met mijn tuintje, terras, berging, hekje op de dijk?
Alle persoonlijke voorzieningen op of naast de dijk worden in kaart gebracht en met u besproken voordat de werkzaamheden beginnen. Heeft u een officieel huurcontract of vergunning voor bijvoorbeeld een tuintje, een schuurtje of een eigen parkeervak op de dijk? Dan is het uitgangspunt dat u na de dijkversterking weer over een vergelijkbare ruimte kunt beschikken op of bij de dijk. Heeft u nu géén formele toestemming voor een gebruik (het kan zijn dat er in het verleden gedoogd is dat u een stukje dijk gebruikt), dan kijken HHNK en de gemeente of dit alsnog in een overeenkomst te regelen is binnen de geldende regels. Bijvoorbeeld: het kan zijn dat u straks een huurcontract krijgt voor het stukje grond dat u in gebruik had, zodat dit juridisch verankerd is.
Verwijdering en terugplaatsing
Indien uw spullen tijdelijk weg moeten tijdens de werkzaamheden, krijgt u hiervan tijdig bericht. U mag zelf weghalen wat u kunt; zo niet, dan kan de aannemer helpen en bijvoorbeeld uw berging of hekwerk veilig opslaan en terugplaatsen. Na afronding van het project wordt alles dat mag terugkeren weer keurig teruggeplaatst (door uzelf of met hulp van de aannemer) op de nieuwe dijk.
Krijgen de woonboten en -arken een rioolaansluiting?
Ja, alle woonboten en -arken worden in het project aangesloten op een persriolering van de gemeente Zaanstad. Dit betekent dat het afvalwater van de woonboten en -arken straks op het riool wordt geloosd. Op de oever bij een aantal centrale punten komen er rioolaansluitpunten met een kleine pompput die het afvalwater naar de centrale persleiding pompt. Deze pompputten worden zoveel mogelijk op een logische en toegankelijke plek geplaatst, in overleg met de eigenaar van de woonboot. Voor de bewoners betekent dit een verbetering in hygiëne en milieu, zonder dat zij zelf voor de aansluiting hoeven te betalen (de kosten zijn onderdeel van het project). Er dienen tevens aanpassingen worden gemaakt in de woonboten – en arken om aangesloten te worden op de riolering, deze kosten zijn voor rekening van de eigenaren zelf.
Op welke wijze wordt de rioolaansluiting gemaakt?
Bij elke woonboot komt een aansluitputje waarin het water van de woonboot geloosd wordt. Van daaruit stroomt het water onder vrij verval naar een centrale pompput die het water in het riool perst.
Moet ik straks een vergunning of huurcontract hebben voor mijn ligplaats en voorzieningen?
Voor objecten op en rond de dijk en het water gelden na de dijkversterking de normale regels van HHNK en de gemeente Zaanstad.
Ligplaatsvergunning
Alle bewoners van de woonarken- en boten hebben een ligplaatsvergunning. Deze zal 1 op 1 verstrekt worden bij de tijdelijke ligplaatsen en ook op het moment dat deze weer worden teruggeplaatst in de oude situatie.
Vanuit HHNK heeft u als woonboot of -arkbewoner een omgevingsvergunning wateractiviteit en een huurovereenkomst nodig.
Omgevingsverguning wateractiviteit
HHNK (als beheerder van de waterkering) vereist voor ieder object op of aan de dijk een zogenoemde omgevingsvergunning wateractiviteit (voorheen werd dit een watervergunning genoemd). Dit betreft de aanwezigheid van bijvoorbeeld uw ark, steigers, palen of schuurtjes op de waterkering. Momenteel hebben de meeste bewoners zo’n vergunning niet, maar in samenhang met dit project zullen deze vergunningen verstrekt worden.
Huurovereenkomst
Daarnaast is HHNK juridisch eigenaar van het water en een strook grond onder/naast de dijk. Daarom zal voor het gebruik daarvan een huurovereenkomst worden opgesteld. Hierin wordt vastgelegd welk gedeelte u in gebruik heeft (bijvoorbeeld de waterkavel waar uw ark ligt en een strookje grond voor uw tuin of berging). Aan deze huur zijn kosten verbonden (een jaarlijkse huurprijs). HHNK zal een onafhankelijk taxateur inschakelen om per locatie een eerlijke huurprijs te bepalen op basis van aantal m² in gebruik. Voor bestaande bewoners komt er een ingroeiregeling – dit betekent dat men niet van de ene op de andere dag de volle huurprijs betaalt, maar dat dit geleidelijk wordt ingevoerd. Belangrijk: zodra u de nieuwe huurovereenkomst hebt afgesloten, zal HHNK ook de watervergunning kosteloos verlenen (er worden dan geen aparte leges in rekening gebracht). HHNK en de gemeente zullen dit proces zoveel mogelijk faciliteren en u ondersteunen bij de benodigde stappen (bijv. helpen bij het opstellen van de situatietekening die voor de vergunning nodig is).
Wordt er rekening gehouden met natuur en milieu tijdens het project?
Zeker. Al in de planfase vinden diverse ecologische- en bomen onderzoeken plaats om bijvoorbeeld eventuele beschermde dieren of planten in kaart te brengen. Tijdens de uitvoering zullen we waar nodig maatregelen treffen om de ecologie te beschermen. Denk aan het plannen van bepaalde werkzaamheden buiten het broedseizoen, het plaatsen van faunavoorzieningen, of het tijdelijk verplaatsen van dieren als dat aan de orde is. Ook wordt de bestaande dijksloot naast de Noordervaartdijk volledig behouden – de watergang blijft in zijn huidige vorm bestaan en wordt zo mogelijk verbeterd (bijvoorbeeld door oevers met klei en Prolock beschoeiing te beschermen, zoals elders in het traject eerder is gedaan). Verder blijven kabels en leidingen in de dijk zoveel mogelijk onaangeroerd om schade aan de omgeving te beperken. Al deze aspecten worden in het projectplan geïntegreerd om een duurzaam eindresultaat te bereiken.
Kan ik als bewoner nog meepraten of bezwaar maken tegen de plannen?
Ja, bewoners worden actief betrokken en houden formeel inspraakmogelijkheden. In de ontwerpfase organiseert het projectteam momenten om mee te denken – zo kon men al reageren op het schetsontwerp en volgt er een inspraakmoment bij het voorlopige ontwerp. Hier kunnen suggesties voor verbeteringen of aandachtspunten worden ingebracht. Daarnaast doorloopt het project een wettelijke procedure: zodra het ontwerp definitief is en de vergunningaanvragen lopen, zal het projectplan en de vergunningen ter inzage worden gelegd. Belanghebbenden (zoals direct omwonenden) hebben dan de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen of later bezwaar te maken tegen de vergunning. HHNK en de gemeente zullen bewoners hierover informeren via de gebruikelijke kanalen (post of per e-mail). Ook buiten deze formele kaders kunt u altijd vragen of zorgen kenbaar maken bij de omgevingsmanager. Het projectteam streeft ernaar transparant te communiceren over de voortgang en besluiten, zodat u niet voor verrassingen komt te staan.
Hoe blijf ik op de hoogte en met wie kan ik contact opnemen?
HHNK en de gemeente Zaanstad zullen u regelmatig op de hoogte houden via brieven, bewonersavonden en updates op de projectwebsite. Belangrijke mijlpalen en beslissingen worden actief gecommuniceerd. U kunt voor meer informatie of met vragen altijd contact opnemen met de omgevingsmanager van het project. Te bereiken via het contactformulier op deze website of per e-mail via projectNNV@hhnk.nl (project Nauernasche Vaart). Tijdens de bouw zal de aannemer bovendien een aanspreekpunt hebben voor direct omwonenden. Aarzel niet om contact te zoeken; we staan open voor uw vragen en opmerkingen en helpen u graag verder.