Bent u aangemeld voor de Berichtenbox van MijnOverheid? Dan ontvangt u de aanslag alleen digitaal. Zo niet, dan krijgt u de aanslag per post. Via MijnOverheid kunt u zelf instellen of u de aanslag wel of niet digitaal wilt ontvangen.

Zo werkt het

Wat is de Berichtenbox?

De Berichtenbox is uw persoonlijke brievenbus waarin u post van de Belastingdienst, RDW, SVB, UWV en straks ook uw gemeente digitaal kunt ontvangen. Denk dan aan berichten over uw toeslagen, uw kinderbijslag, betaalspecificaties van uw WW, of het verlopen van uw rijbewijs of APK. Als er nieuwe berichten voor u zijn, ontvangt u automatisch een e-mail. Steeds meer overheidsinstanties sluiten zich aan bij de Berichtenbox, waardoor u steeds meer post digitaal kunt ontvangen.

Voordelen Berichtenbox

Waar u ook bent, met de Berichtenbox heeft u post van de overheid altijd bij de hand. En als u wilt, ontvangt u automatisch een e-mail als er post voor u is. De Berichtenbox is overzichtelijk, veilig en altijd beschikbaar. U logt gemakkelijk in met uw DigiD.

Activeer in vier stappen uw account op mijn.overheid.nl

Activeer uw account op mijn.overheid.nl met uw DigiD. Na registratie kunt u direct gebruikmaken van de Berichtenbox. Heeft u geen DigiD? Vraag dan eerst een DigiD aan via digid.nl/aanvragen(externe link).

  • Stap 1: Ga akkoord dat u post van de overheid voortaan digitaal in uw persoonlijke Berichtenbox van MijnOverheid ontvangt.
  • Stap 2: Wilt u een e-mail ontvangen als u nieuwe post in uw Berichtenbox heeft ontvangen? Kies dan, ja.
  • Stap 3: Geef uw e-mailadres op. U krijgt voortaan op dit e-mailadres een melding als u nieuwe post in uw Berichtenbox heeft ontvangen.
  • Stap 4: Om te controleren of het e-mailadres correct is, sturen we u een e-mail met een verificatiecode. Vul de code in.

U kunt nu direct uw post digitaal ontvangen via de Berichtenbox, uw persoonlijke gegevens inzien en uw lopende zaken volgen.
Als u van één of meer overheidsorganisaties géén berichten in uw Berichtenbox wilt ontvangen, kunt u dat eenvoudig wijzigen. U ontvangt uw berichten dan gewoon per post.

Foutmelding

Krijgt u een foutmelding bij het inloggen bij de Berichtenbox van MijnOverheid? Of kunt u de aanslag waterschapsbelasting niet openen?

Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn. We hebben een aantal oplossingen op een rijtje gezet:

  • Update uw internetbrowser.
  • Probeer een andere internetbrowser, bijvoorbeeld: Firefox, Chrome, Internet Explorer, Edge of Safari (voor Apple gebruikers).
  • Update het PDF programma.
  • Gebruik een ander apparaat (PC, laptop, tablet, smartphone) en probeer het nog een keer.
  • Gebruik de Berichtenbox app (te downloaden via de Google Play Store of de App Store van Apple).
  • Verwijder de cookies en start de internetbrowser opnieuw op.
  • Leeg de cache (tijdelijke internetbestanden).
  • Probeer het later nog een keer (wellicht is er een storing op de website).

Als bovengenoemde acties het probleem niet verhelpen, neem dan contact(externe link) op met de helpdesk van MijnOverheid.

Meer informatie?

Meer informatie over MijnOverheid vindt u op mijn.overheid.nl(externe link).

Veelgestelde vragen

Ik ontvang de post van HHNK toch liever op papier. Hoe kan ik dat regelen?

Wij kunnen dit helaas niet voor u in orde maken. Wilt u geen digitale post meer van ons ontvangen, dan moet u zich daar zelf voor afmelden.

U doet dit door in de Berichtenbox op de knop Instellingen te drukken en vervolgens onder Organisaties Berichtenbox het vinkje uit te zetten bij 'Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier'. U ontvangt vanaf dat moment onze aanslagen gewoon weer per post.

Hoe zit het met de Berichtenbox en Mijn HHNK na overlijden?

Via de gemeente ontvangen wij een bericht van overlijden. Vanaf dat moment versturen wij geen aanslagen en berichten meer naar de Berichtenbox MijnOverheid van de overledene. Logius, de instantie die zorgt voor de digitale dienstverlening van de overheid, blokkeert na enige tijd de DigiD van de overledene. Vanaf dat moment is het niet meer mogelijk gebruik te maken van de Berichtenbox MijnOverheid en Mijn HHNK van de overledene.

Heeft u vragen over het gebruik van DigiD en MijnOverheid? Dan kunt u terecht bij de DigiD helpdesk(externe link) of de MijnOverheid helpdesk(externe link).