Voor de derde keer in de historie van de monumentale Zeesluis van Edam zijn de sluisdeuren vervangen. Een monsterklus die na veel passen en meten op woensdag 6 december succesvol is afgerond. We vervangen de houten deuren ongeveer eens in de vijftig jaar omdat ze dan het einde van hun levensduur hebben bereikt. In dit geval voldeden de deuren ook niet meer aan de norm die, mede door klimaatverandering, steeds strikter wordt.

HHNK is eigenaar en beheerder van de sluis en dus verantwoordelijk voor het onderhoud. Kleinere sluisdeuren die aan vervanging toe zijn, worden op de eigen werf gemaakt. Gezien de formaten – de bovendeuren, die aan de Markermeerzijde, zijn wel 7 bij 5,5 meter groot – is de klus dit keer uitbesteed. Na toekenning van de klus heeft aannemer Oosterhof Holman de deuren opgemeten, onder en boven water, om de twee sets deuren te laten vervaardigen in Kampen. Daaraan liggen ingewikkelde sterkteberekeningen ten grondslag.

Boven- en benedendeuren

De deuren zijn over het Markermeer aangevoerd, dat was eenvoudiger dan over de weg. Vervolgens zijn eerst de bovendeuren, uit 1960, vervangen. Dat gaat helaas niet in één keer: na het inhijsen is onderzocht waar nog aanpassingen nodig waren. Daarna zijn de loodzware deuren weer op het ponton achter de sluis neergelegd om het hout ter plaatse bij te schaven. Na het klaren van deze klus kon het inpassen van de benedendeuren starten. Deze stamden uit 1985, maar daarmee werd de klus niet eenvoudiger. Het onstuimige weer hielp ook niet mee.

Ambachtelijk werk

Omdat er buiten het vaarseizoen (15 oktober-15 april) moest worden gewerkt was er natuurlijk kans op slecht weer. Met heel veel regen en wind was de montage een regelrechte uitdaging. Gelukkig zijn dit klussen waar vakmensen zich graag op storten. De gigantische deuren worden op de millimeter nauwkeurig gemaakt en gemonteerd. En nu deze uitdagende klus succesvol is afgerond kan de zeesluis weer vijftig jaar vooruit.

Passen en meten (foto Harry Schuitemaker)
Uithalen oude benedendeur (foto Sjaak Burghouts)
Inhangen nieuwe benedendeur (foto Sjaak Burghouts)
Benedendeur past (foto Sjaak Burghouts)
Loopbrug wordt teruggeplaatst (foto Harry Schuitemaker)